Route door noordwest Namibië

2 juni 2018 - Groningen, Nederland

De kaart van Namibië kan ik inmiddels dromen. Denk dat ik beter weet hoe de wegen in het noordwesten van Namibië lopen, dan de wegen in het noorden van Groningen. Kijkend in Google Maps lijkt het overigens alsof er niet heel veel wegen zijn, maar gelukkig heb ik nu ook de Tracks4Africa kaart IMG_0054[1]en die is superhandig bij het uitstippelen van de route.

Gewoon ouderwets een papieren kaart op tafel, kopje koffie erbij en dan kijken door welke rivierbedding we van A naar B kunnen.IMG_0053[1] Vervolgens op youtube zoeken of er filmpjes zijn van anderen die dezelfde route hebben gereden en dan inschatten of wij dat ook willen. Als het er goed uitziet dan is het zoeken naar een campsite en de GPS coördinaten opzoeken. En uiteindelijk hangt het nog af van de adviezen die we krijgen als daar rondrijden. De lokale bevolking weet het beste of een route berijdbaar is of niet. Dus wat we nu ook uitzoeken, het kan straks toch allemaal nog anders lopen :-)

Om een idee te krijgen hoe noordwesten eruit ziet, zie deze aflevering van Gevaarlijkste wegen van de wereld. De route die ze in eerste gedeelte van deze aflevering volgen, zullen wij ook grotendeels volgen.

Vorige verhaaltje gaf ik al aan dat de route tot aan Etosha NP ongeveer vast ligt. Zoals het nu lijkt zullen we Etosha aan de zuidkant verlaten en dan doorrijden naar Kamanjab. Vlak voor Kamanjab ligt de Otjitotongwe Cheetah Farm, is een opvang voor jachtluipaarden. Daar zijn Karin en ik in 2001 ook geweest en waarschijnlijk overnachten we daar deze keer ook. Kunnen we hopelijk ook weer met de boer mee achter in zijn bakkie als hij de jachtluipaarden gaat voeden. Heeft destijds veel indruk gemaakt en ik weet 100% zeker dat ook Fabian en Lotte dit heel erg gaaf zullen vinden. Vanaf Otjitotongwe rijden we door richting Sesfontein. In de buurt van fort Sesfonteinfort-sesfontein-aussen1 kunnen we overnachten en daarna door richting Puros waar we op zoek gaan naar de woestijnolifant.

De olifanten leven in en rondom de drooggevallen rivierenbeddingen en weten feilloos het weinige water te vinden. Zou wel heel gaaf zijn als we deze olifanten tegenkomen in één van de rivierbeddingen. Vanaf Puros is het nog wat vaag. Als het droog genoeg is kunnen we de Hoarusib rivierbedding volgen naar Orupembe en daar inkopen doen in de lokale supermarkt.Namibia_Orupembe_Shop_1_with_Herero_woman Vanaf Orupembe kunnen we dan via Opuwo weer richting Sesfontein. Mocht de route via Hoasrusib niet mogelijk zijn, rijden we vanaf Puros terug via de Fearless Pass richting Sesfontein en dan door naar Palmwag. Vanaf Palmwag verder naar Twyfelfontein en Mt Brandberg. Bij de Brandberg aangekomen is het via Erindi weer terug naar Windhoek waar we weer eindigen in de Trans Kalahari Inn.

Nu de hele route is uitgestippeld, is het zaak om de lijst met benodigde spullen nog een keer door te nemen. De Petzl hoofdlamp is inmiddels binnen, Lotte heeft haar vaccinatie gehad en de malaria pillen liggen al klaar, net als de grote reistassen die we achterin de Hilux kunnen gooien.

Aftellen is al een beetje begonnen, duurt geen twee maanden meer en dan mogen we weer die kant op. Heb d'r zin in :-)

1. Eddy:
    2 juni 2018
    Prachtig Jan!! Ik weet zeker dat jullie allemaal dit een tot een onvergetelijke reis gaan maken. Complimenten voor de geweldige voorbereiding!
  2. Luuk:
    2 juni 2018
    Mooi om te lezen en goed om in de vakantiestemming te komen.
  3. Opa:
    3 juni 2018
    hallo met opa zuidhorn mooi omschrijving.hoe kan ik deze reis verhalen allemaal verzamelen;dat hoor ik nog wel.
  4. Hanneke:
    12 juni 2018
    Dat belooft weer een prachtige reis te worden met nieuwe avonturen, indrukken en onvergetelijke herinneringen. Succes met de voorbereidingen !
  5. Opa Boot:
    22 juni 2018
    Opa Boot is wat laat met een reactie, maar had(heeft) het druk met zijn boot (schuren/verven). Jullie reis zal een geweldige happening gaan worden. En houdt in ere, de reis is het doel. Dan komt alles goed. Ik verheug mij op de verslagen. 🐘🐅