Vroeg op

17 augustus 2018 - Halali, Namibië

Gisteren aangekomen in Etosha National Park. Misschien wel onze laatste kans om een luipaard te zien. Via de Von Lindequist Gate rijden we naar Namutoni en vervolgens zigzag naar Halali. Op het heetst van de dag (33 graden) rijden we door het park en de verwachtingen zijn daarom niet hoog.
We rijden langs enkele droge waterplassen en zien onderweg honderden springbokken en zebra’s. En uiteraard af en toe een giraffe, olifant en groepen gnoes.
En dan, de laatste waterhole voor Halali zien we een paar auto’s stilstaan. Snel doorrijden en kijken wat daar te zien is. Aangekomen zien we het al snel, in het hoge gras ligt een leeuwin te loeren op een kans. Verderop staan nietsvermoedend springbokken, zebra’s en gnoes. En dichterbij zien we twee grazende gemsbokken. Af en toe zien we de leeuwin lichtjes omhoog komen, maar dan gaat ze toch weer liggen en speurt ze de vlakte af. De afstand tot de gemsbokken is ongeveer 40 meter en dat is net iets teveel. We blijven ruim 20 minuten staan, zonder dat er verder iets gebeurd en besluiten dan nog een stukje door te rijden naar een kleine waterhole ongeveer 1 km verderop.
Bij deze waterhole zien we olifanten, zo’n 100 zebra’s en nog een paar antilopen waarvan we de naam niet zeker weten (ik denk tsessebe of hartebeest).
Dan toch weer terug naar de leeuwin en als we aankomen zien we haar heel voorzichtig lopen richting de andere dieren en in het hoge gras ook nog een welp. De leeuwin blijft vervolgens staan en de spieren staan op scherp. Zou ze er voor gaan of niet. Twee springbokken scheiden zich wat af van de groep en komen dichterbij, ze gaat direct plat op de grond liggen. Haar blik gefocust op de bokken. Die komen stadje voor stapje dichterbij en kijken wantrouwig in het rond. Een van de bokken blijft dan stokstijf staan en kijkt in de richting van de leeuwin. En als ze doorheeft dat er een leeuwin ligt, worden alle dieren gewaarschuwd en rennen ze hard weg. Voorlopig geen maaltje voor de leeuwen.

Aangekomen in Halali blijkt dat we een dag te vroeg zijn. Er staat geen reservering op onze naam, wel voor de twee dagen erna. Snel ff mijn mails checken, het staat goed in de mail, maar niet op de reservering. Oeps, niet goed gecontroleerd.
Gelukkig kan er iets geregeld worden en kunnen we blijven. Direct ook een gamedrive geboekt voor de volgende ochtend. Betekent wel heel vroeg opstaan, de wekker gaat om 5:20

’s Avonds nog even langs de waterhole en daar hebben we geluk. Er staan twee neushoorns te drinken en al snel komt er nog een moeder met een kleintje aangelopen. Ze drinken om de beurt en houden de omgeving goed in de gaten. Even later komt er vanuit de bosjes een hyena en nog een en nog meer. Vijf in totaal zijn het er. Als er dan ook nog een zebra aankomt wordt het spannend. Drie hyena’s zien we verdwijnen in de bosjes, de zebra blijft staan. We wachten zeker 10 minuten in spanning, maar er gebeurd verder niets en aangezien we morgen vroeg op moeten, besluiten we terug te gaan naar de tent.

Als we om 6:00 uur in het park rondrijden met een ranger is het nog donker. Met een grote schijnwerper wordt naar dieren gezocht, maar veel geluk hebben we niet. We zijn een springbok wakker worden, een rennende bad eared fox en nog wat konijnen. Later als het lichter wordt uiteraard ook alle “normale” dieren en later nog een mooie spot. Karin ziet veel gieren in de toppen van bomen en eentje vliegt naar een plek verderop. Als we goed kijken zien we een restje zebra met nog meer gieren en jakhalzen. Niet veel later komen er twee hyena’s aangerend en die claimen het restant. De gieren en jakhalzen kijken van gepaste afstand toe. Na een minuut of 5 rijden we verder en terug naar het kamp

Op de campsite zoeken we de schaduw snel op. Met een temperatuur ruim boven de 30 graden is het te warm. Een plons in het water brengt wat verkoeling en gelukkig is er ijs. Het ijs in je hoorntje houden is echter wel erg lastig als je enthousiast naar iets wil wijzen 😂
Verder is het relaxen, wat klaverjassen en vooral zo weinig mogelijk bewegen.

Morgenvroeg zelf nog een rondje rijden, laatste kans op een luipaard  en dan door richting Kamanjab. Ik heb de ranger van vanochtend een iets te grote fooi gegeven en daardoor goede tips gekregen. We moeten via Goas …….. “Three days ago, there was a leopard with pray up in the tree”

Wie weet 😃

Tot later,
Jan

1. Opa Boot:
    20 augustus 2018
    Mooie foto's hoor. Aan de gezichten te zien, is het genieten.