Plannen gewijzigd........

17 juli 2014 - Swakopmund, Namibië

Teruggekeerd op de campsite na het bezoek aan Deadvlei het vuurtje maar weer opgestookt terwijl de kids met Karin het zwembad hebben opgezocht. Toen het vuurtje goed opgestookt was is Karin pannenkoeken gaan bakken en daarna heb ik nog nog maar een boerewors op de braai gegooid. Na het eten met de kids nog even pesten en terwijl we aan het pesten waren, kwam een jakhals (of zoals Lotte het noemt, een klein vosje) zijn hoofd om het hoekje steken. Waarschijnlijk geschrokken van het feit dat wij zo dichtbij zaten liep hij ook alweer heel snel weg.
Volgende ochtend om kwart over 5 wakker geworden van de lawaaierige buren die zonsopgang gingen bekijken. Gelukkig voor ons nog geen tijd om op te staan en dus nog even omgedraaid. Om 7 uur was het dan toch tijd om op te staan. Ging erg soepel vanochtend, Fabian smeerde boter op de crackers en broodjes, Karin vervolgens de chocopasta en ondertussen zette ze koffie en hot chocolate, ik de tent alvast opruimen en Lotte bleef nog even liggen. Nadat wij gegeten en gedronken hadden kwam ook Lot van bed om nog even samen met Fabian te gaan kijken bij spade stokstaartjes die iets verderop hun holletjes hebben. Weer terug waren wij ook klaar en kon de gerepareerde band opgehaald worden. Werd ik me toch ff een oor aan genaaid. Ik moest 114 Namibian Dollar betalen, maar toen ik om een bonnetje vroeg begon de monteur wat vaag te doen. Ik wou toch echt een bonnetje en uiteindelijk kreeg ik er een voor 112 Namibian Dollar. Was ik toch bijna voor 2 NAD genaaid :-)
De rit van Sossusvlei naar Swakopmund gaat door een mooi, bergachtig en heel droog gebied. Het is 300 km gravelweg en de meeste stukken zijn goed onderhouden, daar kunnen we dan ook met gemak 100 km/u rijden en dat schiet mooi op. Halverwege kom je langs het enige dorpje op het hele stuk, het wereldberoemde Solitaire. Solitaire kom je tegen in verschillende boeken (zie oa http://www.tonvanderlee.nl/soli.html) heeft momenteel 52 inwoners, heeft een tankstation en je kunt er heerlijke apfelstrudel eten en dat hebben wij dan ook gedaan.
Aangekomen in Swakop blijkt dat ik een mooi huis geregeld heb. Lang leve booking.com zullen we maar zeggen. Heerlijk om na het kamperen op de auto even twee dagen in een huis te zitten wat van alle gemakken is voorzien. ’s Avonds de pizzeria om de hoek opgezocht en familieberaad gehouden. De route vanaf Swakop stond nog niet vast en de opties die ik thuis had uitgewerkt werden allemaal van tafel geveegd. Kleine uitdaging dus, maar de kinderen waren duidelijk, het wordt tijd dat we zebra’s en giraffes gaan zien. En dan is het maar goed dat ik de afgelopen maanden veel op internet heb gezeten om verschillende blogs te lezen en mogelijkheden te bekijken. Vandaag dan ook Al vrij snel uitgekomen bij Erindi Private Game Reserve (http://www.erindi.com). Wat mail heen en weer gestuurd en campsite gereserveerd. Twee overnachtingen en dan door naar de krokodillen boerderij bij Otjiwarongo. Grote voordeel is dat het vanaf hier op de ideale route (= kortste) ligt naar Etosha, nadeel is dat we niet langs grottekeningen bij Twyfelfontein komen, ik niet de 4x4 route kan rijden die ik van Karin niet mocht rijden en waarschijnlijk ook niet naar Himba dorpje gaan. Met name het laatste vind ik heel jammer, maar dan hebben we nu twee goede redenen om nog een keer terug te gaan :-)
Ben nu wel heel blij dat we zo flexibel kunnen zijn en nog niet alles hadden vastgelegd.

Morgen dus op weg naar Erindi en misschien kunnen we dan in volgende blog melden dat Karin een luipaard heeft gezien......we houden jullie op de hoogte. Kan alleen wel een paar dagen duren voordat we weer een keer WiFi hebben.

Tot later, tot schrijfs,
Jan

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Karin:
    18 juli 2014
    We houden jullie ook hier in het zonnige France ook in de gaten. Gaaf als het luipaard zou lukken........grrrrrrrr.
    Nog veel veilige km das.
  2. Olaf:
    18 juli 2014
    Jan dat ging nog maar net goed met dat bonnetje
  3. Eddy:
    18 juli 2014
    Weer een mooi verhaal. Btw Jan, mocht je dezw vakantie in financiële moeilijkheden komen agv die 2 Dollar, laat het me weten. Ik leg het bij! :)
  4. Jan:
    20 juli 2014
    Maak die 2 Namibian Dollar maar vast over Eddy, komt wel op hier :-)
    Mooi toch, dat je op bedrag van 7,75 Euro iemand probeert te naaien voor 14 cent. De man had overigens goed werk gedaan, heb hem een tientje gegeven. Had je zijn ogen moeten zien toen ik zei dat hij wisselgeld mocht houden
  5. Opa zuidhorn:
    hallo allemaal.
    gisteravond 21juli keek opa TV het een programma met erica trepstra in namibie.
    deze reisde o.a door itosha national park 'heel veel dieren
    gezien o.a olifanten giraffen zebra struisvogels en een neushoorn,zij vertelde dat hier intijd de Bosjeman woonde;
    maar die zijn verdreven i.v.m dat ze hier een national park
    wilde aanleggen omdat hier zoveel verschillende wilde dieren waren.
    misschien zijn jullie daar in de buurt?
    naar dit programma te kijken was opa ook even met gedachten namibie.jullie verder een goede reis oja een.
    [lekkernij is Biltonvlees ] gedroogde vlees in de zon.

veel liefs allemaal opa zuidhorn.
  6. Robert:
    22 juli 2014
    Mooie verhalen. Wel oppassen bij die krokodillenfarm, hou de bek dicht!
  7. Opa Boot:
    Opa Boot heeft weer even tijd. Dagenlang bezig geweest, om
    de Reisblog videomind te maken. Nee grapje. Maar is gelukt. We kunnen hier in Nederland nu jullie bewegend zien. Heel mooi. Mooie auto hoor. Het is en blijft hier zomer. Warm, maar
    geen wilde beesten. Die moeten jullie ons maar laten zien.
    Jullie heel veel plezier. En denk erom, niet op het ijs. Het is daar toch winter?