Een voorproefje voor de thuisblijvers

1 juli 2014 - Groningen, Nederland

Nog een paar dagen en dan is het zover. En zo op het laatste moment toch nog wat stress. Hadden we een mooi reisblog opgezet om het thuisfront op de hoogte te kunnen houden, ligt de site al meer dan een week plat. En tja, wat dan te doen? Voor de zekerheid toch maar een nieuwe blog aangemaakt bij de concurrent en bij deze het eerste verhaal om eens te kijken of dit werkt.

Hieronder alvast wat informatie over een paar van de plekken die we zullen bezoeken met hier en daar een link naar een website met iets meer informatie. De route staat nog niet helemaal vast, maar ongetwijfeld zullen we de meeste van de hieronder beschreven plekken bezoeken.

Vanaf A’dam vliegen we eerst naar Kaapstad Kaapstaden hier blijven we waarschijnlijk 3 dagen. Weet nog niet precies wat we gaan doen, maar een bezoek aan de Tafelberg, Khayelithsa (http://www.kaapstadmagazine.nl/township-khayelitsha), Robben eiland en Kaap de Goede Hoop staan op het verlanglijstje. Hoop dat dit allemaal gaat lukken.

Met name Lotte verheugd zich al op de pinguins die bij Simonstown (http://www.opreisnaarzuidafrika.nl/Zuid-Afrika/Western_Cape/Greater_Cape_Town/Kaapstad_Simons_Town/) op het strand lopen en we willen natuurlijk heel graag een foto van ons vieren voor het bord “Kaap die Goeie Hoop”. Kaap die Goeie HoopZo’n foto hebben we al wel, maar daar staan we met ons tweeën op.

Vanaf Kaapstad gaan we omhoog langs Clanwilliam (bekend van o.a. de enorme rooibosthee plantages) naar de grens met Namibie. Waarschijnlijk kamperen bij Vioolsdrift (http://www.aquacade.co.za/index.htm) zodat we kunnen “raften” op de Oranjerivier.

Na het raften gaan we de grens over naar Namibie en zijn we al vrij snel bij de Fish River Canyon. Denk dat we dan ook al heel snel plezier zullen hebben van de 4x4. We moeten dan over wat gravelweggetjes de Canyon Road Campsite zien te vinden waar we twee dagen gaan kamperen. De campsite ligt 2 km verwijderd van Canyon Village (http://www.gondwana-collection.com/home/accommodation/canyonvillage/) en kijkend naar de foto, denk ik dat ze daar stroom hebben. Mocht Nederland de finale halen, dan kan dat nog wel eens heel belangrijk zijn :-)

Vanaf de Fish River Canyon gaan we naar één van de mooiste plekken die we zullen tegenkomen tijdens onze reis……..Sossusvlei. Om Dune 45 - Sossusvleizeker te zijn Deadvleidat we de zonsopgang kunnen bewonderen, hebben we hier een campsite gereserveerd.

Vanaf Sossusvlei gaan we naar Swakopmund en dan via Cape Cross door naar Damaraland. Dit gedeelte van de reis is nog het minst duidelijk. Ik wil graag via kleine weggetjes die alleen met 4x4 te rijden zijn naar Ugab Rhino Camp en vanaf daar door naar Twyfelfontein maar Karin heeft wat twijfels bij deze route (http://www.youtube.com/watch?v=QlwGFVyeUlc), dus dat zal hem wel niet worden. Een saaie gravelweg door dit fantastische uitgestorven gebied is het dan het alternatief (en daar kan ik ook prima mee leven J).

Na een bezoek aan een Himba dorp gaan we dan door naar Etosha. Hier verblijven we een paar dagen en moeten we op zoek naar een luipaard. Voor Karin het enige doel van onze reis………..een luipaard zien.

Vanaf Etosha via Treesleepers Campsite door naar de grens met Angola. Hier gaan we eerst naar Hakusembe (http://www.gondwana-collection.com/home/accommodation/hakusembe-river-lodge/) en dan door naar Namushasha (http://www.gondwana-collection.com/home/accommodation/namushasha-river-lodge/). Denk dat we ons hier prima zullen vermaken met een mooi uitzicht vanuit het restaurant of tijdens een gamedrive en boottocht op de rivier.

Vanaf Namushasha de grens over naar Botswana en richting Kasane. Hier verblijven we een paar dagen in de buurt van het Chobe National Park wat bekend staat om de enorme hoeveelheden olifanten. Waarschijnlijk verblijven we een paar dagen in de Chobe Safari Lodge (http://www.chobesafarilodge.com) en gaan dan door naar Senyati Lodge. Deze laatste hebben we gereserveerd en ik hoop dat we het kunnen vinden. Ergens op de weg tussen Kasane en Nata moeten we linksaf de bosjes in, dan 20 minuten rijden en bij een soort van splitsing links aanhouden. Als het goed is zien we dan 20 minuten later de lodge. En als ik de blogs van andere reizigers moet geloven, een bijzondere lodge. De eigenaar heeft zelf een waterhole gegraven en pompt hier water omhoog. En doordat dit het enige punt in de omgeving is waar water is, komen hele kuddes olifanten, buffels, giraffen en af toe een paar leeuwen hier drinken. Wij kunnen rustig op de veranda zitten met een koud biertje in de hand en een spelletje Catan spelen, terwijl 40 meter verderop de olifanten langslopen.

Vanaf Senyati gaat het weer zuidwaarts richting Zuid Afrika. We stoppen dan nog in de buurt van Nata, voor de Top Gear fans onder de lezers ongetwijfeld bekend van de bizarre tocht die de mannen hebben gemaakt over de enorme zoutvlakte. Dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=OETj9aTYO2Q) geeft een goed beeld van wat we daar gaan zien.

Vanaf de zoutvlakte door naar Khama Rhino Sanctuary (http://www.khamarhinosanctuary.org.bw/), de grens over naar Marakele (http://www.sanparks.org/parks/marakele/) en vervolgens naar Jo’burg om weer naar huis te vliegen.

Zo, de eerste blog bij de concurrent is af. Nu eens kijken of ik de verzendlijst kan updaten en dan komt het toch nog goed (denk ik).

Groet,

Jan

PS Voor de Top Gear liefhebbers...........ook deze is leuk om te zien en geeft een mooi beeld van wat we kunnen verwachten (http://www.youtube.com/watch?v=Adkgoa1Eeug)

1. Luuk:
    2 juli 2014
    We wensen jullie alle plezier. Super dat jullie dit ondernemen. Maak er een mooie vakantie van. Als jullie nou met wat leeuwefotoos terugkomen kun je die ruilen tegen onze deense egels
  2. Tante Janneke:
    3 juli 2014
    Wat een prachtige reis zal het worden. Er staat wel heel veel op jullie programma. Ik hoop dat alles gaat lukken en dat jullie vooral gezond blijven. Geniet er maar van!
    Groetjes tante Janneke.
  3. Myriam:
    3 juli 2014
    Heel veel plezier! Ik ga genieten van jullie verhalen!

Myriam
  4. Frans Musters:
    4 juli 2014
    Een bijzonder fijne vakantie toegewenst. Ik zal jullie reisverhaal zeker volgen en verwacht natuurlijk na jullie vakantie een uitgebreid verhaal over jullie prachtige vakantie !

Vriendelijke groet,

Frans Musters
  5. Meine:
    4 juli 2014
    Maak er een mooie reis van met z'n allen! En ik geniet mee via jullie blog!

Meine