Pech onderweg

14 juli 2014 - Sossusvlei, Namibië

Fish River naar Sossusvlei

Nadat we nog even de wk finale hadden gekeken, snel naar bed om de volgende ochtend vroeg van bed te gaan. Een lange tocht van Fish River naar Sossusvlei over voornamelijk gravel wegen. Onderweg zijn we oa springbokken, struisvogels en gemsbokken tegengekomen. Hier kijken we echter niet meer van op, maar sjezen we met 90 op de teller snel langs (als ze tenminste niet op de weg lopen).
Leuker om te vertellen (denk ik) is het gebrek aan cash geld wat hier heel lastig kan zijn. Zoals wel vaker hier in Afrika werkte de pinautomaat gisteren niet bij Canon Roadhouse en vandaag dus zonder cash op pad. En dat was niet verstandig. Halverwege aangekomen in Bethanie en nadat de auto weer was volgetankt dacht ik met pin te betalen, maar helaas, bij dit tankstation kon niet met pin betaald worden. Dan maar paar huizen verderop pinnen, bleek pin automaat leeg te zijn. Maar de vriendelijke dame wist mij meteen te vertellen dat er in het dorp nog wel een andere pin was, die bij de coffeeshop. En dus de coffeeshop maar opgezocht. Ondertussen met de mensen leuke gesprekken gevoerd in het half Nederlands en Engels. Blijft erg grappig dat je zover van huis met Nederlands een heel eind kunt komen. In de coffeeshop leek de pin het te doen, maar of het nou kwam doordat ik teveel wou pinnen of dat het ergens anders aan lag is niet bekend, de pin gaf een errorcode. Het geld zat vast......
Al snel en oplossing gevonden, ik kon wel pinnen bij de eigenaar van de supermarkt en die zou het geld dan wel aan tankstation betalen. Maar helaas ook die oplossing werkte niet, zijn GPRS pinautomaat had geen dekking en dus maar weer terug naar enige pinautomaat waar wel geld in zat. De dame van de coffeeshop trok een deurtje open en begon voor mijn neus de combinatie van de "pinkluis" in te voeren. Ze dacht het van binnen op te kunnen lossen en uiteindelijk na een paar ferme tikken op het apparaat was de errorcode verdwenen en konden wij pinnen. Even tanken en betalen duurde dus iets langer dan verwacht, maar achteraf wel grappig.
Met nog 100 km gravel te gaan was het tijd om nog even van bestuurder te wisselen en bij het naar buiten stappen werd al heel snel duidelijk dag we lekke band hadden. En tja wat doe je dan? Leasemaatschappij of ANWB bellen heeft geen zin, dus maar eens kijken of ik de theorie van bandwisselen ook in praktijk kon brengen. En wonderwel ging dat goed. Even zoeken naar juiste gereedschap en waar je de krik moet plaatsen, maar daarna was het snel gepiept. Met de compressor de bandenspanning nog even geregeld en weer door naar de campsite bij Sesriem. Wat later dan gepland aangekomen en geen zin om het vuur op te stoken. Koud bier klinkt een stuk beter en dus met ons vieren de lokale bar maar opgezocht. Heerlijk gegeten (gemsbok) en gedronken en uiteindelijk voor ons vieren maar 30 euro betaald. Dat gaat je in Nederland niet lukken :-)

Morgen zandduinen van 200 meter beklimmen en naar Deadvlei. Heb d'r zin in en geniet nog steeds van iedere minuut hier!!

Tot later, tot schrijfs
Jan

1. Luuk:
    16 juli 2014
    Ik wist wel dat je handig was