Townshiptour, Tafelberg en Waterfront

8 juli 2014 - Kaapstad, Zuid-Afrika

DistrictSixPlattegrondZo dat was alweer een lange en een mooie dag. Vanmorgen al vroeg van bed voor de townshiptour. Om half negen stond het busje klaar voor ons appartement en nadat we nog een Australische familie hadden opgehaald, eerst naar DistrictSix museum. Heel indrukwekkend. Een rondleiding door museum en uitleg over de “verplaatsing” van de niet blanken naar plekken buiten de stad. Rondleiding wordt gegeven door mensen die zelf uit hun huis zijn gezet en die met eigen ogen hebben gezien hoe voor hun neus hun huis met de grond gelijk werd gemaakt. DistrictSixNaambordjesAls je hoort hoe dit is gegaan, dan is het moeilijk te beschrijven wat je voelt. Ongeloof, plaatsvervangende schaamte, verbazing en respect voor de mensen die dit hebben ondergaan en op de een of andere manier niet heel boos zijn.DistrictSix is tot op de dag van vandaag een grote grasvlakte middenin de stad. Wel zijn er inmiddels stukken grond terug gegeven en de regering bouwt hier nu huizen voor de mensen die terug willen keren.Na het museum doorgereden naar Langa, oudste township van Kaapstad. Daar een rondleiding gehad door jongen uit de buurt. Hij is naar school geweest in het township en heeft “opleiding” gehad om mensen rond te leiden. Township-Langa-golfplaathuisWe hebben bijna anderhalf uur rondgelopen en zijn langs stalletje gelopen waar ze gekookte schapekoppen verkopen, in huizen van mensen geweest, zelf gebrouwen biertje gedronken in een lokale kroeg, bij een kinderopvang geweest en heel veel rondgekeken. Voor mij opvallend dat je binnen township nog weer allerlei gradaties hebt in huizen. Township-Langa-KinderopvangVan de krotjes van pallets en golfplaten tot stenen huizen met een zwembad in de tuin. Na Langa ook nog naar Khayelitsha gereden. Hier wonen ruim 1,2 miljoen mensen en dit ziet er nog armoediger uit dan Langa. Niet alleen het verschil in huizen was opvallend, ook de vriendelijkheid van de mensen in de townships was opvallend. Township-Langa-VarkenskopWe hebben anderhalf uur rondgelopen door allerlei straatjes en steegjes, maar geen moment hebben we het gevoel gehad niet welkom te zijn of dat de sfeer “dreigend” was. Het zal te maken hebben met de lokale gids die veel mensen kent, maar toch voor mij wel opvallend.Na de leerzame ochtend, ’s middags de Tafelberg opgezocht en genoten van het fantastische uitzicht. LionsheadNog wel een foutje van mijn kant......had tegen de kids gezegd dat ze best een korte broek aan mochten, maar boven op de berg was het toch wel erg koud en dat werd me met name door Lot niet in dank afgenomen. Het vooruitzicht om aan het eind van de dag nog te gaan shoppen in Waterfront maakte het gelukkig nog een beetje goed.Waterfront is een mooie plek om te eten en te winkelen. Met uitzicht op de pakhuizen en de Tafelberg op de achtergrond, is het prima eten bij een van de vele eetgelegenheden. Waterfront1En als je veel geld uit wil geven kun je terecht bij Armani, Gucci of een van de andere luxe winkels.

Morgenvroeg vertrekken we naar het noorden. Denk dat we in de buurt van Clanwilliam (bekend van de rooibosthee) voor het eerst op de auto gaan slapen. Eens kijken hoe dat gaat bevallen.

De updates op deze site zullen vanaf nu wat minder frequent worden, maar we doen ons best om jullie op de hoogte te houden :-)

Groet, tot schrijfs,
Jan

1. Olaf:
    9 juli 2014
    Is het spannend om midden in de wildernis te slapen
  2. Eddy:
    9 juli 2014
    Prachtig verhaal Jan. Blijf ze schrijven!
    Goeie reis naar het noorden.
  3. Buurtjes nr 6:
    9 juli 2014
    Heel veel plezier daar! Doe rustig aan.
    groetjes
  4. Max:
    9 juli 2014
    Leuke foto,'s en een leuk verhaal
  5. Hein:
    12 juli 2014
    hoi fabian en lotte,
    wij hebben net alle verhalen gelezen en foto's gezien. Ziet er spannend uit. ons voetbalkamp is net afgelopen en we gaan vanmiddag naar Frankrijk met mama. Heel veel zin in!!!
    groeten van Daan en Teun.
  6. Jan:
    12 juli 2014
    Dankje wel daan en teun .

En Olaf.....beetje spannend